söndag 17 mars 2013

Sällsynt fantastisk ponnytant

Måste berätta om i torsdagen som var. Hade i stallet ut en equiterapeut till några hästar. Hon är en helt fantastisk människa som likt en sjukgymnast/kiropraktor/naprapat jobbar med hästkroppen.

Hon har även en nära samarbete med en gudomligt bra veterinär som åker från sin klinik i Tyskland regelbundet för att ta sig an hästar som hon misstänker behöver veterinärvård istället för hennes hjälp.

Hon har för ca 3 månader sedan kontrollerat vår gamla tant och då var omdömet, fräschast i stallet. Medelåldern på dom hästarna som fick en genomgång då var ganska hög så inte konstigt att allt möjligt hittades.

Denna gång var det betydligt yngre hästar som skulle gås igenom, yngsta bara 6 år.
Gamla tanten var äldst som vanligt och sist ut bland hästarna.

Inbillar mig alltid en massa saker när det gäller hennes friskhet. Överanalyserar minsta snedsteg, stelhet eller brist på bjudning. Vet ju att tiden hennes är räknad och orkar inte ens tänka på hur det kommer kännas när det är dags...

När det var hennes tur så berättade jag att ibland känns hon konstig om jag rider på volt i höger varv. Vi tog ut henne och jag fick springa både rakt och longera henne på volt. Hon schvungade hur fint som helst iväg och tanken att hon är 25 år gammal och har ont kunde jag släppa. Hon kan ha dåliga dagar, ömma sulor osv och jag behöver inte alltid tro det värsta...

In i stallgången igen där ryggen, halsen, nacken, korset och annat palperades. Hon kollar också musklingen, är den liksidig, fattas det muskler i något område? Har hon svullnader någonstans, hur är rörligheten i rygg, hals, kors, värmeutveckling någonstans? osv osv.

En låsning på höger sida kors samt 3:e halskotan är som förra gången stel och lite aj aj. Förmodligen har hon artros i den men inget som stör vid ridning. Hon behandlade med laser och tanten höll på att somna, njöt otroligt  mycket.

Så enligt henne så var tanten friskas av alla hästarna för dagen! Så otroligt skönt och glad jag blev :)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar